test

Ofte stillede spørgsmål

cta Umbraco.Web.PublishedModels.OneColumnText

Her på siden finder du svar på en lang række generelle spørgsmål, som vi har fået ind fra vores lejere igennem årene.
Vælg en kategori alt efter om du er interesseret i at leje en bolig, er kommende eller nuværende lejer hos os eller ønsker at opsige dit lejemål. Sidst finder du også en oversigt over, hvordan du bedst mulig vedligeholder din bolig, mens du bor til leje.  

Får du ikke besvaret dit spørgsmål her på siden, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os

Er du interesseret i at leje?

På vores hjemmeside kan du få et fuldt overblik over alle vores lejeboliger. En bolig kan dog være reserveret, hvilket i så fald vil fremgå på hjemmesiden. Er du også interesseret i denne specifikke bolig, anbefaler vi, at du ringer til udlejningsassistenten for den pågældende bolig.

Vi udlejer vores boliger efter først-til-mølle-princippet. Er du interesseret i en bolig, så kontakt den udlejningsansvarlige for boligen. Du finder kontaktoplysninger under hver ledig bolig.

Er du interesseret i et af vores kommende udlejningsprojekter, hvor vi endnu ikke har startet udlejningen op på, er du velkommen til at skrive dig op på vores interesseliste her.

Står du skrevet op på vores interesseliste, vil du løbende modtage informationer om nye og kommende projekter i de byer du er interesseret i. Derudover får du også som en af de første adgang ved udlejningsstart 48 timer før alle andre. Her vil du modtage udlejningsmateriale hvori priser, plantegninger, billeder mm. vil fremgå.

Står du på interesselisten er du blandt de første til at høre nyt om et boligprojekt eller ledige boliger i det område, du er interesseret i. Du kommer derfor foran i køen, hvilket kan være en fordel, hvis du allerede ved, hvilket område og hvilke boliger du er interesseret i.

Det er gratis at stå på interesselisten.

Du tilmelder dig vores interesseliste via vores hjemmeside. Du finder siden her 

Du kan til enhver tid framelde dig interesselisten. Kontakt blot den udlejningsansvarlige for området og fortæl, at du ønsker at framelde dig interesselisten. Dette kan både gøres over mail og telefon.

Det er muligt at reservere en bolig. Kontakt den udlejningsansvarlige for boligen, hvis du ønsker at reservere en bolig. Det er ikke muligt at reservere en bolig, der genudlejes.

Det er muligt at reservere en bolig kortvarigt (maks. et par dage), mens der f.eks. tjekkes op med bank eller andet.

Du kan booke en fremvisning direkte på hjemmesiden under den bolig, du ønsker fremvisning på. Klik på ”bestil fremvisning” i højre side for at blive kontaktet af den udlejningsansvarlige for projektet, så I sammen kan aftale en tid. 

På vores hjemmeside ser du de kommende Åbent Hus-arrangementer.
Du finder overblikket her

Du betaler aconto ved siden af huslejen. Under hver bolig kan du se, hvordan forbrug afregnes.

Under hver bolig kan du se, hvordan forbrug afregnes. Dette varierer fra område til område.

Ved indflytning betales der et depositum, der svarer til tre måneders husleje.

Du skal ikke betale forudbetalt husleje i vores boliger, medmindre du er registreret i RKI, så er der særskilte regler for betaling af forudbetalt husleje.

Det er tilladt at have husdyr efter aftale med udlejer i de fleste af vores boliger. Dette er specificeret under hver bolig på vores hjemmeside.

Det er tilladt at have hund, kat, fisk, fugl, hamster, marsvin eller kanin i vores lejeboliger. Har du andre dyr, så kontakt os for en særskilt aftale.

Alle kan, som udgangspunkt, leje en bolig hos Birch Ejendomme. Er du registeret i RKI gælder andre regler. For mere information om dette kan du kontakte os på tlf. 88 44 50 44.

Står du på interesselisten er du blandt de første til at høre nyt om et boligprojekt eller ledige boliger i det område, du er interesseret i. Du kommer derfor foran i køen, hvilket kan være en fordel, hvis du allerede ved, hvilket område og hvilke boliger du er interesseret i.

Det er gratis at stå på interesselisten.

Du tilmelder dig vores interesseliste via vores hjemmeside. Du finder siden her 

Du kan til enhver tid framelde dig interesselisten. Kontakt blot den udlejningsansvarlige for området og fortæl, at du ønsker at framelde dig interesselisten. Dette kan både gøres over mail og telefon.

Det er muligt at reservere en bolig. Kontakt den udlejningsansvarlige for boligen, hvis du ønsker at reservere en bolig. Det er ikke muligt at reservere en bolig, der genudlejes.

Det er muligt at reservere en bolig kortvarigt (maks. et par dage), mens der f.eks. tjekkes op med bank eller andet.

Du kan booke en fremvisning direkte på hjemmesiden under den bolig, du ønsker fremvisning på. Klik på ”bestil fremvisning” i højre side for at blive kontaktet af den udlejningsansvarlige for projektet, så I sammen kan aftale en tid. 

På vores hjemmeside ser du de kommende Åbent Hus-arrangementer.
Du finder overblikket her

Du betaler aconto ved siden af huslejen. Under hver bolig kan du se, hvordan forbrug afregnes.

Under hver bolig kan du se, hvordan forbrug afregnes. Dette varierer fra område til område.

Ved indflytning betales der et depositum, der svarer til tre måneders husleje.

Du skal ikke betale forudbetalt husleje i vores boliger, medmindre du er registreret i RKI, så er der særskilte regler for betaling af forudbetalt husleje.

Det er tilladt at have husdyr efter aftale med udlejer i de fleste af vores boliger. Dette er specificeret under hver bolig på vores hjemmeside.

Det er tilladt at have hund, kat, fisk, fugl, hamster, marsvin eller kanin i vores lejeboliger. Har du andre dyr, så kontakt os for en særskilt aftale.

Skal du flytte ind?

Som udgangspunkt har du 5 dage til at underskrive den fremsendte lejekontrakt.

Som udgangspunkt modtager du din lejekontrakt senest 24 timer efter, vi har modtaget dine oplysninger (på hverdage).
I spidsbelastede perioder kan der dog forekomme længere behandlingstid.

Der kan stå op til 2 lejere på lejekontrakten, og de er derved de juridiske lejere. 

Datoen for hvornår depositummet skal indbetales fremgår af lejekontrakten, alternativt af det evt. medsendte følgebrev.

Du kan se, om du er berettiget til boligstøtte på borger.dk, hvor du også kan søge om boligstøtte. Hvis I bor flere sammen, er det kun én person, der skal søge. 

Inden den 1. i måneden vil du modtage et girokort fra Nets, som kan bruges til betaling og efterfølgende tilmelding til betalingsservice.

Ca. 14 dage før overtagelsesdatoen modtager du en mail med dato og tidspunkt for overdragelse af nøgle. På datoen for indflytning mødes du med en udlejningsassistent fra Birch Ejendomme, som overdrager nøglerne til dig. Har du ikke mulighed for at komme på det angivne tidspunkt, skal du sende en stedfortræder. Stedfortræderen skal medbringe en fysisk fuldmagt. Alternativt er du som kommende lejer også velkommen til at sende os en mail (fuldmagt) med oplysninger på din stedfortræder ved nøgleoverdragelse. 

Se videoen herunder for hvordan selve nøgleoverdragelsen foregår. 

Du har lov til at flytte ind i din bolig, så snart vi har overdraget nøglen til dig. Også selvom at det er før den angivne dato i lejekontrakten. Som udgangspunkt sker indflytning d. 1. eller 15. i måneden medmindre disse datoer falder i en weekend.

Det er vigtigt, at du registrerer fejl og mangler hos os senest 14 dage efter nøgleoverdragelse.
Du registrerer fejl og mangler via vores hjemmeside her

Vi bestræber os på at udbedre fejl og mangler hurtigst muligt. Alle fejl og mangler er som hovedregel udbedret senest 8 uger efter indflytning.

Du skal selv tilmelde dig den/de tv-/internetudbydere, du ønsker.

Mulige udbydere: Dette fremgår af den husorden, du får tilsendt sammen med din lejekontrakt. 

Hvem skal jeg kontakte, hvis der opstår problemer? Hvis du oplever problemer med din tv- eller internettjeneste, skal du altid kontakte din udbyder.

Udlejningen går ofte i gang, før hele projektet står klar. Derfor må der forventes, at udearealerne færdiggøres løbende under og efter projektets udførelse.

I etagebyggeri opsætter Birch Ejendomme navn på postkasse/ved hoveddør, mens det er lejers eget ansvar ved øvrigt byggeri.

I de fleste af vores lejemål er det tilladt at have husdyr efter skriftlig aftale med udlejer.

Du kan søge tilladelse til at have hund (dog ikke kamphunde), kat, fisk, fugl eller gnavere i vores lejeboliger. Der skal udarbejdes en særskilt husdyrtilladelse.

Kontakt vores hovednummer på tlf. 88 44 50 44. Vores serviceafdeling sidder klar ved telefonerne mandag-torsdag kl. 08.00-15.00 og fredag kl. 08.00-14.00.

Boligens laminatgulv vedligeholdes bedst, hvis du begrænser brugen af vand. Rengør gulvet med en hårdt opvredet klud og en mild universalrengøring.

Så længe Birch Ejendomme drifter din bolig skiftes filter årligt, hvor systemet også nulstilles. Vi giver dig naturligvis besked, når vi planlægger at komme forbi.

Vigtig information: Du må ikke ændre på indstillingerne af ind- og udsugningen, da disse er indstillet efter boligens indretning og størrelse. Ændrer du på dette, skal en montør indstille systemet på ny. Regningen betales af dig som lejer.

Birch Ejendomme udskifter filtre i ventilationen årligt, samt batterier i røgalarmer der er placeret i kip i samme omgang. Øvrige batterier og pærer skal lejer selv udskifte.

Oplever du problemer med nogle af dine hvidevarer, kan du kontakte vores serviceafdeling på tlf. 88 44 50 44. Vi sidder klar ved telefonerne mandag – torsdag kl. 08:00 – 15:00 og fredag kl. 08:00 – 14:00. 

Da der er tale om nybyggeri færdiggøres fællesarealerne i etaper. Det er viceværternes job at vedligeholde fællesarealer.

Du står selv for vedligehold af din have dvs. fjernelse af ukrudt, græsslåning, hækklipning indvendigt (hækhøjde på 1,30 m). 

Har du hund, små børn eller lignende, er det tilladt at opsætte et trådhegn, så længe du stadig vedligeholder hækken. Der skal altid indhentes skriftlig tilladelse fra vores serviceafdeling. 
Find kontaktinformationer her.

Det er ikke tilladt at lægge yderlige belægning.

Det er ikke tilladt at opsætte markiser, skure, pavilloner, drivhuse, legehuse (mindre plastiklegehuse er ok, men skal godkendes skriftligt af udlejer først).

Der må ikke nedgraves trampoliner i haven. Der må dog gerne opsættes mindre trampoliner efter godkendelse hos udlejer. Der skal altid indhentes skriftlig tilladelse fra vores serviceafdeling. 
Find kontaktinformationer her.

Hører der en have med til din bolig, må du som lejer gerne lave blomsterbede og så planter i haven, såfremt græsplænen retableres ved fraflytning. Reetableringen skal godkendes af udlejer.

Alle som har udendørs vandhane, skal huske at afmontere studs til haveslangen, så vandhanen kan tømme sig selv. På en frostsikret hane sidder selve ventilafspærringens-delen indenfor og betjeningsgrebet udenfor. Forbindelsen er boret lidt skråt med fald udad, så vandet kan løbe ud. På den måde er det nemt at holde røret fri for vand, når du ikke bruger hanen i vinterperioden.

Som udgangspunkt må du gerne fremleje din bolig. Dette gælder både ved fremleje af en del af eller hele lejligheden. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være konkrete undtagelser. Der skal indgås en skriftlig kontrakt mellem lejer og fremlejer, som Birch Ejendomme skal have en kopi af.  Kontakt os for mere information.

Det er som udgangspunkt ikke tilladt at opsætte hegn eller hæk. Har du hund eller børn, er det dog tilladt at opsætte et trådhegn på indersiden af hækken, så længe du stadig vedligeholder hækken.

Lejer må gerne lave bede, plante m.m. såfremt græsplænen retableres ved fraflytning – retablering skal godkendes af udlejer.

Det er ikke tilladt at udvide terrassen.

Der må ikke nedgraves trampoliner i haven. Der må gerne opsættes mindre trampoliner efter godkendelse af udlejer.

Det er ikke tilladt at opføre carport til boligen.

Det er ikke tilladt at ændre inventaret i boligen.

Det er tilladt at male i lyse farver. Disse skal tilbageføres ved fraflytning med de korrekte ral farver og glans, hvilket skal godkendes af udlejer.

Ønsker du at reparere huller eller lignende skal du benytte dig af nedenstående farvekoder:

 

Lofter: Flügger Flutex 2s – råhvid

Vægge: Flügger Flutex 10 Ral 9010

Vægge I køkken/badeværelse: Flügger Dekso 25 Ral 9010

Træværk/vinduer: Flügger Easy finish 40 Ral 9010

Det er ikke tilladt at sætte ting i loftsrummet.

Det er ikke tilladt at have campingvogn parkeret.

Ved ophængning af lamper i loftet, er det vigtigt at skrue dem op i samlingerne mellem akustikpladerne. Der må ikke monteres noget på selve pladen, da de så vil gå i stykker.

Det er ikke tilladt at montere spots i boligen, da det ødelægger loftet, som i så fald skal erstattes ved fraflytning.

Dette gør du ved at sende os en mail på birchgm@birchgm.dk

Der er altid 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, som ikke er dagen før en helligdag.

Ja det kan du godt. Du skal blot kontakte os for at lave aftale om et flyttesyn. Du hæfter dog stadig for husleje og forbrug i hele din opsigelsesperiode.
Det er vigtigt at oplyse, os på skrift, sammen med opsigelsen, hvis du som lejer ønsker at komme ud af lejemålet før tid. 

Ja. Vær opmærksom på, at alt udført arbejde skal godkendes af udlejer i forbindelse med udflytningssyn. 

Ønsker du at reparere huller eller lignende skal du benytte dig af nedenstående farvekoder:

Lofter: Flügger Flutex 2s – råhvid

Vægge: Flügger Flutex 10 Ral 9010

Vægge I køkken/badeværelse: Flügger Dekso 25 Ral 9010

Træværk/vinduer: Flügger Easy finish 40 Ral 9010

Ved ophængning af lamper i loftet, er det vigtigt at skrue dem op i samlingerne mellem akustikpladerne. Der må ikke monteres noget på selve pladen, da de så vil gå i stykker.

I hvert rum sidder der en termostat, hvor du kan justere din gulvvarme. I termostaten er desuden en føler, der måler temperaturen i rummet – og ikke selve gulvets temperatur. Når du justerer temperaturen på din gulvvarme, skal du være opmærksom på, at der kan gå op til 48 timer, inden boligen har opnået den ønskede temperatur.

Vi anbefaler at temperaturen altid indstilles til min. 18 grader.

Kontroller om fejlen skyldes udefrakommende forhold eller en fejl i dit eget system. Dette gør du ved at tjekke din eltavle, som sidder i teknikskabet. Hvis HFI/HPFI-afbryderen eller en gruppesikring er slået fra (kontakterne er nede), slår du den/dem til igen. Er både HFI/HPFI-afbryderen og samtlige grupper slået til (kontakterne er oppe), skyldes fejlen sandsynligvis udefrakommende forhold. Går der mere en 10 – 15 minutter uden strøm, kan du kontakte dit elforsyningsselskab.

Affald skal fordeles i de fælles affaldsbeholdere i området. Du kan finde en vejledning til sortering af affald på kommunens hjemmeside.
Affald i forbindelse med indflytning og fraflytning er lejer selv ansvarlig for at bortskaffe.

Du er velkommen til at tage forbi og se området. Vi gør dog samtidig opmærksom på, at området kan være en byggeplads, og det er vigtigt at tage sine forbehold i denne situation. Vi anbefaler, at du kontakter den udlejningsansvarlige for boligen og forhører dig om mulighederne for at komme forbi den specifikke bolig. Du er desuden altid velkommen til at deltage i vores Åbent Hus-arrangementer – også selvom du allerede har lejet en bolig.

Da det fraflyttede lejemål skal istandsættes, er det ikke muligt at overføre depositummet til et andet lejemål.

Har du mistanke om skadedyr, bedes du venligst kontakte vores hovednummer på tlf. 88 44 50 44.

Ved akutte skader kan du kontakte vores hovednummer på tlf. 88 44 50 44, hvor vi sørger for at hjælpe dig videre.

Brug og vedligehold af bolig

Har din bolig en udendørsvandhane, er det vigtigt, at du sikrer den til vinter. Det er let og enkelt.

Dette gøres ved at afmontere studsen til haveslangen, så vandhanen kan tømme sig selv. Det er vigtigt, at du i vinterperioden lukker din udendørs vandhane helt, så den tømmes for eventuelt vand, der kan være tilbage i rørene. Du lukker vandhanen helt ved at afmontere studsen og dreje hanen en ekstra omgang, når du lukker for vandet. 

Herefter vil eventuelt vand i rørene blive tømt ud, og du undgår, at der står vand i røret, som ved frost kan blokere udløbet. Dermed kan du bruge din vandhane hele året rundt.

Hvis du ikke overholder ovenstående, og der som konsekvens heraf opstår en frostsprængning i rør eller vandhane, vil det blive udbedret for lejers egen regning.

I videoen viser vi, hvordan du frostsikrer din udendørs vandhane. 

Du undgår sur lugt fra vaskemaskinen ved at sørge for at lade lågen til vaskemaskinen stå på klem efter hver vask. På denne måde undgår du, at restvandet lukkes inde i maskinen, som derved kan begynde at lugte. Du kan desuden forebygge sur lugt i vaskemaskinen ved at køre en kogevask en gang om ugen. 

Dette kan eventuelt gøres uden tøj eller med en omgang håndklæder, klude eller lignende, som kan tåle den høje temperatur. Derudover er det vigtigt at rengøre sæbeskuffen samt gummilisten i lågen jævnligt.

Er der installeret kondenstørretumbler i din bolig, skal du sørge for at tage beholderen ud efter hver tørring og tømme den for kondensvand. Ligeledes er det vigtigt, at fnugfilteret tømmes for fnug efter hver tørring. Fnugfilteret sidder inde i selve tørretumbleren.

I bunden af tørretumbleren sidder et filter, som kan tages ud og bruses igennem under bruseren.

Lad filteret stå til tørre natten over og sæt det i tørretumbleren igen, når det er tørt. På denne måde sikrer du, at din tørretumbler tørrer bedst muligt hver gang. Vi anbefaler, at du renser filteret i bunden af tørretumbleren en gang hvert halve år, hvis du bruger tørretumbleren ofte. Ellers kan du nøjes med at rense filteret en gang om året.

Boligen er opført med et ventilationsanlæg, der udskifter luften i boligen. Ventilationsanlægget kommer med mange fordele, hvoraf den mest åbenlyse er den økonomiske besparelse, du opnår ved at undgå at lufte for meget ud og dermed lukke varmen ud af boligen.

Så længe Birch Ejendomme drifter din bolig, skifter vi filter på dit ventilationsanlæg årligt. Vi giver dig naturligvis besked, når vi planlægger at komme forbi.

Vigtig information: Du må ikke ændre på indstillingerne af ind- og udsugningen, da disse er indstillet efter boligens indretning og størrelse. Ændrer du på dette, skal en montør indstille systemet på ny. Regningen betales af dig som lejer.

I alle vores boliger er der et teknikskab, hvor diverse installationer samt gulvvarme og ventilationsanlæg styres fra.  

Vi vil i denne video gennemgå teknikskabet med dig.

Det er vigtigt, at teknikskabet ikke benyttes til opbevaring af f.eks. støvsuger eller andre ejendele, da det kan skade teknikken.
Har du spørgsmål til teknikken bedes du venligst kontakte os på tlf. 88 44 50 44, så vi kan hjælpe dig. Kontakt os hellere en gang for meget, end en gang for lidt, da det kan resultere i, at vi skal ud og indstille teknikken på ny.

For at sikre at din opvask bliver ren og skinnende, er det vigtigt, at du jævnligt rengør din opvaskemaskine for fedtrester og kalk. Dette gør du ved at give den afspændingsmiddel og filtersalt. Derudover kan der også samle sig meget snavs rundt i kanten af maskinen samt i filteret i bunden af maskinen, som derfor også bør holdes ren.

Du påfylder filtersalt i bunden af opvaskemaskinen, mens afspændingsmiddel påfyldes i lågen.

Tip: Det er en god idé at lade opvaskemaskinen køre en vask igennem, inden den tages i brug.

 

Ovnen er en af de elementer i køkkenet, som bliver benyttet ofte og som kræver jævnlig rengøring. Der er flere måder at rengøre ovnen på; du kan vælge at bruge et ovnrensemiddel, som er udviklet specifikt til at gøre ovnen ren eller blot almindelig vand og universalrengøring.

En anden og mere skånsom metode er at smøre ovnen ind i brunsæbe, lade sæben sidde natten over og vaske af med varmt vand.  

Det er en god idé at rengøre emhætten jævnligt, så den fungerer optimalt. Du rengør din emhætte ved at tage de to filtre ud af emhætten. Disse placerer du i opvaskemaskinen, og giver dem en vask uden andet service eller lignende. Sæt filtrene i emhætten igen, inden du bruger den.

Er lyset gået ud i din emhætte er det let at skifte pæren. Pæren sidder ofte bag filtrene, som derfor skal fjernes før pæren skiftes.

I videoen her guider vi dig til, hvordan du nemt skifter pæren i din ovn. 

Hvis du oplever, at din dør ikke lukker tæt, kan det skyldes, at den har 3 punkts lås. Se her i videoen hvordan du lukker døren, så den lukker helt tæt til karmen.

Vi anbefaler en ugentlig rengøring af din håndvask i både køkkenet og på badeværelset. 

Din bolig er opført med gulvvarme i alle rum, hvilket sikrer en ensartet rumtemperatur, hvis denne bruges korrekt.

I hvert rum sidder der en termostat, hvor du kan justere din gulvvarme. I termostaten er desuden en føler, der måler temperaturen i rummet – og ikke selve gulvets temperatur. Når du justerer temperaturen på din gulvvarme, skal du være opmærksom på, at der kan gå op til 48 timer, inden boligen har opnået den ønskede temperatur.

Vi anbefaler at temperaturen altid indstilles til min. 18 grader. Er temperaturen lavere, stiger luftfugtigheden og risikoen for fugtskader øges. Vi anbefaler desuden, at du har den samme temperatur i alle rum. Hvis det ikke er tilfældet, er det vigtigt, at man holder døren til det pågældende rum lukket. Dette kan f.eks. gøre sig gældende i soveværelset, hvis du foretrækker at sove i et køligere rum.

Undgå tilstoppede håndvaske i din bolig ved at rengøre vandlåsene løbende. Start med at afmontere vandlåsen ved at løsne de store møtrikker, som holder delene under vasken sammen. Herefter skiller du systemet/rørene ad, så de enkelte dele kan renses for fedt og snavs.

Vigtigt: Sørg for at skrue rørene godt sammen igen, inden du tænder for vandet. Du kan eventuelt afslutte rengøringen med at hælde en elkedelfuld kogende vand ned i afløbet.

Det er, som udgangspunkt, en god idé at holde rent frem for at gøre rent. Sørg for at forebygge mod kalk i brusenichen ved at skrabe vand af med en god skraber, når du er færdig med brusebadet. Herefter kan du vælge at tørre af med en klud eller et håndklæde.

Når du skal rengøre brusenichen, så start med universalrengøring. Herefter kan du benytte kalkfjerner ved behov.

houses









Vis alle beliggenheder

BoligTyper



Husleje - DKK

Størrelse - m²